19 Eylül 2012

Değişim * Franz Kafka / Kitap

"Bir sabah korkulu rüyalarından uyanan Gregor Samsa, devce bir böceğe dönüşmüş buldu kendini." cümlesiyle başlıyor Kafka nın Değişim adlı uzun öyküsü. Kafka nın okuduğum ilk kitabı oldu Değişim.(Yandaki fotoğraftaki yayınevinden değil okuduğum. Sanırım benimki daha kötü bir tercümeydi.) O yüzden önsöz oldukça yararlı oldu biraz da olsa yazarı tanıyabilmem için: "3 Temmuz 1883 yılında doğan Franz Kafka, Praglı bir yahudiydi. Yahudi olduğu için Almanlar tarafından sevilmiyor ve Almanca konuştuğu içinse Çek'ler tarafından hor görülüyordu. İriyarı ve sağlıklı babası Hermann Kafka içinse, Kafka ancak bir böcekti. Tüm çocukluğu boyunca kendisini 'hiçbirşey' gibi hisseden Kafka, bir yetişkin olduğu zaman da bu düşüncesinden vazgeçmedi. Babasıyla başlayan otorite fobisi onun hemen hemen tüm kitaplarına sızmıştır. Otorite karşısında, zaten zayıf olan bedeninin iyice küçülmeye, yok olmaya başladığına inanır. Bu düşünce Kafka'yı ömür boyu bırakmadı."

Okuduğum en ilginç kitaplardan olduğunu itiraf etmeliyim. Uyanır uyanmaz böceğe dönüşen Gregor'un hikayesini anlatan kitabı sanırım bu önsöz olmadan anlamaya çalışmam biraz zaman alırdı. Çünkü ilk cümlelerde geçen böceğe dönüşmenin sadece soyutsal olduğunu düşünmüştüm ancak kız kardeşi ve anne babasıyla yaşayan ve çalışmak zorunda olan bu genç, gerçekten bir sabah böceğe dönüşmüştü. Ve o andan sonra sadece kız kardeşinin girdiği odasında acınası bir hayat sürmeye mahkum oldu Gregor. Babasının katılığı, annesinin üzüntüsü ve kızkardeşinin kardeşine ulaşmaya cesaret eden ailedeki tek kişi olarak kendince bir güç kazanması dışında karakterler hakında pek bir şey yoktu kitapta. Ya da neden birden böceğe dönüştüğü hakkında...İnsanlar yazarın gözünde katı, dümdüz, bencil görünüyor kitapta. Sanırım gerçek hayatında çektiği acıların bir yansıması bu.
Kitabın sonu acı bir şekilde bitiyor aslında ama içim sızlamadı ya da içimde bir iz bırakmadı açıkcası. Gururu kırılmış, ezilmiş bir ruhun yine aynı derecede gösterişsiz bir öyküsü diyebilirim Değişim için... Çok zevk almadım okurken. Dediğim gibi garipti...Kafka'yla tanışmak için kötü bir seçim oldu benimkisi.
İyi Okumalar

12 yorum:

  1. Aa ben çok beğenmiştim :O

    Farklı olduğuna sonuna kadar katılıyorum

    Nacizane yorumum :) http://www.kontesce.blogspot.com/2012/06/donusum-franz-kafka.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyanların yorumunu merak ediyordum iyi oldu bu teşekkürler:)
      Hiç beğenmedim diyemem ama harikaydı bir baş yapıtmış gerçekten diyebilecek kadar da beni doyurmadı açıkcası.
      Beğendiğine sevindim:)
      İyi okumalar

      Sil
  2. Kafka, boşuna "Kafka" olmamış ;)
    Sanırım kitap kuleme bir tane baba kitap daha eklendi :)

    YanıtlaSil
  3. Merak ettiğim ve okumayı çok istediğim kitaplardan biri.
    Paylaşımın için teşekkürler.
    Keyifli okumaların olsun ^-^

    YanıtlaSil
  4. Ünv son sınıfta eleştiri dersinde okumuştuk.
    Müthiş bir kitaptı.
    Kahraman böceğe dönüşüyor,evet oldukça ilginç ama Marxist sisteme oldukça güçlü eleştiriler var.

    YanıtlaSil
  5. Herkesin okuması gereken bir kitap bence.
    Ben bayılmıştım.
    Bayılmıştım derken, okurken insanı rahatlatan, zevk veren bir yanı yok elbette; aksine düşündükçe için kararıyor; ama bunları anlatma biçimi çok güzel gelmişti bana..

    Sevgilerle:)

    YanıtlaSil
  6. Kesinlikle benim de okuduğum en ilginç kitaplardan biriydi ama ince olması sebebiyle bir çırpıda bitti, keyifliydi. :)

    YanıtlaSil

Her türlü soru, eleştiri, isteğinizi, görüşünüzü lütfen hakaret içermeyen cümlelerle yazın. Seve seve hepsine cevap veriyorum...